2007-11-21

így látjuk mi


Ha egyszerű, intuitív módon akarjuk megközelíteni azt, hogy mit is jelent az ápolói tevékenység minősége, vegyünk egy példát az ellátás területéről. Az ápolói tevékenység alapvetően két részre osztható: az ellátás technikai és interperszonális oldalára. A tevékenység technikai része az az orvosi, illetve egyéb egészségügyi diszciplínák technológiai és tudományos ismereteinek az alkalmazása az ellátás folyamán, valamely felmerülő egyéni egészségprobléma kezelésére, gyógyítására. Ezzel szemben a tevékenység interperszonális része az egy fizikai és verbális kapcsolat, mely a páciens és az ápoló között van. Magától értetődő, hogy az interperszonális kapcsolatok kihatnak a tevékenység technikai oldalának természetére, sikerére, ahogyan azt több kutatás is bizonyítja. Az ápolás minősége lényeges eleme a betegellátás egészére vonatkozó minőségbiztosításnak. Napjainkban az ápolók kizárólag úgy tudnak megfelelni a feléjük támasztott, egyre emelkedő követelményeknek, ha magas szintű naprakész tudással és megfelelő minőségszemlélettel rendelkeznek. Az ápolással szemben támasztott folyamatosan növekvő igények elősegítik a minőségfejlesztésre irányuló ápolói törekvéseket. Ez azonban kizárólag kritikus, rendszeres, objektív értékelés révén valósulhat meg, melynek célja a hiányosságok, eltérések, gyenge pontok beazono-sítása. Az értékelést olyan adekvát intézkedés kell, hogy kövesse, ami a korrekciót lehetővé téve megszűnteti a hibás teljesítést. Egy egészségügyi szolgáltatást végző szervezet minőségügyének, így az ápolók tevékenységének központi helyét a páciensek igényei és szükségletei kell, hogy elfoglalják. Vagyis az ápolók a mindennapi munkájuk során a betegek szükségletenek lehető legteljesebb kielégítése révén tudnak a szolgáltatás minőségén emelni. Nagyon fontos, hogy napjainkban az ápolói szakma a figyelem középpontjába került, új „szemüvegen” keresztül ítélik meg azt, azaz nem csupán speciális segítő funkció többé, ami válaszul szolgál a páciens biológiai, pszichológiai és szociális szükségleteire. Ma az ápolóknak amellett, hogy immár önálló diszciplinaként vannak jelen az egészségügyi ellátásban, annak szervezésében, kivitelezésében, döntő szerepük van a kiadások irányításában is. Az ápolási folyamat révén önállóan határozza meg a páciensek specifikus szükségletenek kielégítését: a szolgáltatás terminusaiban, szintjében, a személyzet számában és az erőforrások felhasználásában.

Nincsenek megjegyzések: